Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η συζήτηση για την περαιτέρω μείωση του ανώτερου ορίου αλκοόλ στο αίμα κατά την οδήγηση έχει ανάψει, με ορισμένες από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης να έχουν προχωρήσει σε μηδενισμό του ορίου. Η μείωση μάλιστα του ορίου έχει οδηγήσει σε σημαντική βελτίωση της οδικής ασφάλειας στις χώρες που επέλεξαν πιο αυστηρά κριτήρια, ωστόσο, όπως επισημαίνει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας (ETSC – European Transport Safety Council), είναι επιβεβλημένη η συστηματική αστυνόμευση που θα διασφαλίσει την αποτελεσματικότητα του μέτρου.
Συνολικά είκοσι χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης έχουν καθιερώσει το ανώτερο επιτρεπόμενο όριο αλκοόλ στο αίμα στα 0,5 g/L. Μεταξύ αυτών είναι και η Ελλάδα, η οποία εξακολουθεί να καταγράφει ιδιαίτερα ανησυχητικές επιδόσεις ως προς την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Η πλειονότητα βέβαια των χωρών που διατηρεί το όριο του αλκοόλ στα 0,5 g/L φαίνεται ότι επεξεργάζεται σοβαρά το ενδεχόμενο μηδενισμού του ορίου.
Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι όταν περιορίζεις τη νόμιμη ποσότητα κατανάλωσης αλκοόλ σε έναν οδηγό, ο ίδιος συμμορφώνεται ευκολότερα. Προϋπόθεση βέβαια είναι η βεβαιότητα του ελέγχου από την Τροχαία. Εσθονία, Νορβηγία, Πολωνία και Σουηδία είναι οι χώρες που αποφάσισαν πρόσφατα τη μείωση του ορίου στα 0,2 g/L και διαπίστωσαν ταχύτατα σημαντική βελτίωση των δεικτών οδικής ασφάλειας. Η Τσεχία, η Ουγγαρία, η Ρουμανία και η Σλοβακία από την άλλη προχώρησαν σε πιο δραστικά μέτρα μηδενίζοντας εντελώς το επιτρεπόμενο όριο αλκοόλ κατά την οδήγηση.
Ενδεικτικά των ανησυχητικών επιδόσεων στη χώρα μας είναι τα συγκριτικά στοιχεία του συνολικού αριθμού παραβατών αλκοτέστ που θέλουν τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ενωσης να μετράει 6.669 άτομα να οδηγούν υπό την επήρεια οινοπνεύματος έναντι 19.096 οδηγών στην Ελλάδα (2020). Η προηγούμενη χρονιά (2019) βρίσκει τη χώρα μας με 31.557 παραβάτες έναντι 7.152 στην Ε.Ε. (μέσος όρος). Η μείωση που καταγράφηκε το 2020 σε σχέση με το 2019 αποδίδεται αποκλειστικά στα μέτρα περιορισμού των μετακινήσεων, γεγονός το οποίο επισημαίνεται και από τον ETSC.
Συνολικά 19.096 οδηγοί βρέθηκαν υπό την επήρεια αλκοόλ στην Ελλάδα το 2020, έναντι 6.669 που ήταν ο μέσος όρος στην Ευρώπη.