Γ. Νικητιάδης : Στη Βουλή οι πρωθυπουργικές υποσχέσεις οδικής σύνδεσης της Ρόδου με το αεροδρόμιο «ΔΙΑΓΟΡΑΣ»
Πολιτική
23/09/2024

Στη Βουλή φέρνει με ερώτηση του ο Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ και τ. Υφυπουργός Πολιτισμού Τουρισμού Γιώργος Νικητιάδης το έργο της «Μεσογειακής Χάραξης», της νέας εισόδου δηλαδή και οδικής σύνδεσης της πόλης της Ρόδου με το αεροδρόμιο «Διαγόρας» του νησιού. Η ερώτηση κατατέθηκε τη Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου και απευθύνεται στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σταϊκούρα.

Συμφώνως με το κείμενο της ερώτησης ο δρόμος που συνδέει την πρωτεύουσα του νησιού με το αεροδρόμιο «Διαγόρας» κάθε άλλο παρά ενδείκνυται για την «καλή πρώτη εντύπωση» σε ό,τι αφορά τις υποδομές, που κάθε τουριστικός προορισμός επιδιώκει να διασφαλίζει για τους επισκέπτες του. Πρόκειται στη πραγματικότητα για παλιά επαρχιακή οδό ιδιαιτέρως στενή, η οποία  σε ορισμένα τμήματά της διέρχεται μέσα από κατοικημένες περιοχές χωρίς πεζοδρόμηση στα αριστερά και δεξιά. Αυτό προκαλεί δυσκολία στη μετακίνηση των πεζών και φυσικά έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση, η οποία κατά την τουριστική περίοδο αυξάνεται κατακόρυφα. Κάτοικοι και επισκέπτες του νησιού ταλαιπωρούνται και διαμαρτύρονται εντόνως για τις μεγάλες καθυστερήσεις που αντιμετωπίζουν στο οδικό δίκτυο.

Το πρόβλημα δεν είναι καινούργιο. Η ανάγκη δημιουργίας νέας οδικής σύνδεσης της πόλης της Ρόδου με το αεροδρόμιο διαπιστώθηκε ήδη από τη δεκαετία του 1980 και την αύξηση του τουρισμού, ενώ τα επόμενα έτη δρομολογήθηκε η μελέτη κατασκευής του σχετικού έργου. Αν και από το έτος 2000 το έργο της νέας οδικής σύνδεσης είχε λάβει έγκριση περιβαλλοντικών όρων, δεν εκπονήθηκαν οι αναγκαίες συνοδευτικές τεχνικές μελέτες και δεν βρέθηκε επιχειρησιακό πρόγραμμα χρηματοδότησης. Το 2009 το τότε Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων προκήρυξε εκ νέου μελέτη επαναχάραξης της οδού, η οποία, έπειτα από αρκετά χρόνια και πλείστα εμπόδια είναι πια σχεδόν έτοιμη. 

Τον Ιούνιο του 2021, ο τότε Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών της Κυβέρνησης της ΝΔ, κ. Κωνσταντίνος Καραμανλής, σε επίσκεψή του στη Ρόδο εξήγγειλε την κατασκευή της «Μεσογειακής Χάραξης», δηλαδή της νέας οδικής σύνδεσης μήκους 9 χιλιομέτρων  του αεροδρομίου του νησιού με την πόλη της Ρόδου, και τη δημοπράτηση του έργου εντός εξαμήνου. Εξαγγέλθηκε, επίσης, ότι το έργο συνολικού προϋπολογισμού 40.000.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, είχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και έχει συμπεριληφθεί στη πρόταση του υπουργείου για χρηματοδότηση από το Τομεακό Πρόγραμμα Υποδομών -  Μεταφορών του ΕΣΠΑ 2021 – 2027. Δυστυχώς, μέχρι και σήμερα οι ανωτέρω εξαγγελίες δεν έχουν υλοποιηθεί.

Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, προεκλογικώς το Μάιο του 2023 επανάφερε στη δημόσια συζήτηση την υλοποίηση του έργου, όταν ευρισκόμενος στη Ρόδο με κυβερνητικό κλιμάκιο, παρουσίασε το πρόγραμμα ανάπτυξης του Νοτίου Αιγαίου, στο οποίο περιλαμβάνεται και το έργο της «Μεσογειακής Χάραξης». 

Ο κ. Νικητιάδης ερωτά τον αρμόδιο Υπουργό, σε ποιό στάδιο βρίσκεται το έργο της «Μεσογειακής Χάραξης»; Ποιό είναι το χρονοδιάγραμμα δημοπράτησης και υλοποίησης του έργου; Για ποιους λόγους, έπειτα από τρία έτη από την εξαγγελία του έργου από τον πρώην Υπουργό Κωνσταντίνο Καραμανλή το 2021, αλλά και ένα χρόνο μετά την εξαγγελία του Πρωθυπουργού τον Μάιο του 2023, δεν έχει υπάρξει οιαδήποτε εμφανής πρόοδος;

Επισυνάπτεται το πλήρες κείμενο της ερώτησης

ΕΡΩΤΗΣΗ

Αθήνα, 20-9-2024

Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σταϊκούρα.
Θέμα: Ως πότε το έργο της «Μεσογειακής Χάραξης», της νέας εισόδου και οδικής
σύνδεσης της πόλης της Ρόδου με το αεροδρόμιο «Διαγόρας» του νησιού, θα
παραμένει στο συρτάρι του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών; Οι πολίτες
της Ρόδου αναμένουν απαντήσεις και χρονοδιάγραμμα.

Κύριε Υπουργέ,
Είναι κοινός τόπος στο νησί της Ρόδου πως ο δρόμος που συνδέει την πόλη του
νησιού με το αεροδρόμιο «Διαγόρας» κάθε άλλο παρά ενδείκνυται για την «καλή
πρώτη εντύπωση» σε ό,τι αφορά τις υποδομές, που κάθε τουριστικός προορισμός
επιδιώκει να διασφαλίζει για τους επισκέπτες του. Πρόκειται στη πραγματικότητα
για μία από παλαιών ετών επαρχιακή οδό ιδιαιτέρως στενή, η οποία, μάλιστα, σε
ορισμένα τμήματά της περνά μέσα από κατοικημένες περιοχές χωρίς πεζοδρόμηση
στα αριστερά και δεξιά του δρόμου. Το γεγονός αυτό προκαλεί δυσκολία στη
μετακίνηση των πεζών, αλλά και φυσικά έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση, η οποία
κατά την τουριστική περίοδο αυξάνεται κατακόρυφα. Οι κάτοικοι και οι επισκέπτες
του νησιού ταλαιπωρούνται και διαμαρτύρονται εντόνως για τις μεγάλες
καθυστερήσεις που αντιμετωπίζουν στο οδικό δίκτυο.
Το πρόβλημα δεν είναι καινούργιο. Η ανάγκη δημιουργίας νέας οδικής σύνδεσης
της πόλης της Ρόδου με το αεροδρόμιο διαπιστώθηκε ήδη από τη δεκαετία του
1980 και την αύξηση του τουρισμού, ενώ τα επόμενα έτη δρομολογήθηκε η μελέτη
κατασκευής του σχετικού έργου. Αν και από το έτος 2000 το έργο της νέας οδικής
σύνδεσης είχε λάβει έγκριση περιβαλλοντικών όρων, δεν εκπονήθηκαν οι αναγκαίες
συνοδευτικές τεχνικές μελέτες και δεν βρέθηκε επιχειρησιακό πρόγραμμα
χρηματοδότησης. Το 2009 το τότε Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και
Δημοσίων Έργων (ΥΠΕΧΩΔΕ) προκήρυξε εκ νέου μελέτη επαναχάραξης της οδού, η
οποία, έπειτα από αρκετά χρόνια και πλείστα εμπόδια (τεχνικά, νομικά και
γραφειοκρατικά) είναι πια σχεδόν έτοιμη.
Σημειώνεται ότι τον Ιούνιο του 2021, ο τότε Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών
της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, κ. Κωνσταντίνος Καραμανλής, σε επίσκεψή
του στη Ρόδο εξήγγειλε την κατασκευή της «Μεσογειακής Χάραξης», δηλαδή της
νέας οδικής σύνδεσης μήκους 9 χιλιομέτρων του αεροδρομίου του νησιού με την
πόλη της Ρόδου, και τη δημοπράτηση του έργου εντός εξαμήνου. Συμφώνως με τις
τότε εξαγγελίες, ο νέος οδικός άξονας προβλεπόταν να ξεκινά στον Ισόπεδο Κόμβο

του Νοσοκομείου και να ολοκληρώνεται περίπου μισό χιλιόμετρο μετά τον Ισόπεδο
Κόμβο Κρεμαστής, ενώ στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου προβλεπόταν η
κατασκευή πέντε ισόπεδων κόμβων, καθώς και παράπλευρου δικτύου συνολικού
μήκους περίπου 16 χλμ. για την αποκατάσταση του τοπικού δικτύου. Εξαγγέλθηκε,
επίσης, ότι το έργο συνολικού προϋπολογισμού 40.000.000 ευρώ,
συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, είχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και έχει
συμπεριληφθεί στη πρόταση του υπουργείου για χρηματοδότηση από το Τομεακό
Πρόγραμμα Υποδομών - Μεταφορών του ΕΣΠΑ 2021 – 2027. Δυστυχώς, μέχρι και
σήμερα οι ανωτέρω εξαγγελίες δεν έχουν υλοποιηθεί.
Υπογραμμίζεται, ωστόσο, ότι τον περασμένο Μάιο του έτους 2023, κατά τη
προεκλογική περίοδο, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός επανέφερε στη δημόσια συζήτηση
την υλοποίηση του έργου, όταν ευρισκόμενος στη Ρόδο με κυβερνητικό κλιμάκιο,
παρουσίασε το πρόγραμμα ανάπτυξης του Νοτίου Αιγαίου, στο οποίο
περιλαμβάνεται και το έργο της «Μεσογειακής Χάραξης».
Δεδομένου ότι οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της Ρόδου αντιμετωπίζουν για πολλά
χρόνια πια μία αβίωτη και διαρκώς επιδεινούμενη κατάσταση, όσον αφορά την
κυκλοφοριακή συμφόρηση που προκαλείται στον οδικό άξονα σύνδεσης της πόλης
της Ρόδου με το αεροδρόμιο «Διαγόρας» του νησιού.
Δεδομένου ότι η ανωτέρω ανάγκη νέας οδικής σύνδεσης της πόλης με το
αεροδρόμιο έχει διαπιστωθεί ήδη από τη δεκαετία του 1980, ενώ έχει εξαγγελθεί
από την Κυβέρνησή σας δύο φορές, μία το 2021 από τον τότε Υπουργό,
Κωνσταντίνο Καραμανλή, αλλά και δια στόματος του ίδιου του Πρωθυπουργού τον
Μάιο του 2023.
Δεδομένου ότι η Ρόδος αποτελεί κορυφαίο διεθνή προορισμό, που προσελκύει
εκατομμύρια τουρίστες ετησίως, αλλά και την «πύλη εισόδου» στη Δωδεκάνησο, με
διαρκώς αυξανόμενη επισκεψιμότητα και κίνηση.
Ερωτάται ο Υπουργός:
1) Σε ποιό στάδιο βρίσκεται το έργο της «Μεσογειακής Χάραξης»; Ποιό είναι το
χρονοδιάγραμμα δημοπράτησης και υλοποίησης του έργου;
2) Για ποιους λόγους, έπειτα από τρία έτη από την εξαγγελία του έργου από
τον πρώην Υπουργό Κωνσταντίνο Καραμανλή το 2021, αλλά και ένα χρόνο μετά την
εξαγγελία του Πρωθυπουργού τον Μάιο του 2023, δεν έχει υπάρξει οιαδήποτε
εμφανής πρόοδος;

Ο Ερωτών Βουλευτής
Γεώργιος Νικητιάδης